Lite feber och lek

Blev en väldigt konstig natt i natt. Iris vaknade till vid halv ett första gången men var inte svår att få att somna om. Nästa gång hon vaknade så var jag däremot svår att få att somna igen. Hade en sån sjuk huvudvärk så jag knappt visste vad jag skulle ta mig till. Efter ett tag så lyckades jag dock somna och vaknade med friskt huvud. Och då låg Iris bredvid mig så tydligen så hade hon vaknat en gång till och kommit in till oss, mysigt.

Förmiddagen idag sprang iväg med lek och bus. Efter lunch så gick vi till parken och lekte loss ordentligt med lite fotboll, gungor, sandlåda, klättra omkring lite och springa omkring. Efter ett tag så kom tröttheten och vi gick hemåt. När vi kom till innergården så satt Siri, Birgitta och Marianne där och mös i solskenet. Så jag släppte ner Iris och då kom frisörens små söta hundar gående och Iris blev så glad när hon fick klappa dem. Så glad att hon sen jagade efter hundarna in i salongen och sen så snabbt efter. Så idag kom jag närmre en klippning av håret än jag varit på år. Skrämmande.

Efter ett litet mellanmål så lekte Iris lite innan hon till slut somnade i min famn.

Nu till febern. Iris har varit lite småfebrig då och då de senaste dagarna. Jag har trott att det beror på att en tand är på gång för hon är i övrigt pigg och glad. Men nu ringde jag till sjukvårdsupplysningnen för att höra mig lite för hur lång tid det kan ta för en tand att bryta igenom. Och det kan tydligen ta ett antal dagar om man har otur. Men hon sa att så länge febern inte sticker iväg till några högre höjde så var det bara att avvakta och låta tanden komma och hoppas att det gick fort. Så jag får väl lite på dem och tacka för hjälpen.
Försökte för den delen ta febern på Iris idag. Men jag kan berätta att det tyckte inte hon var någon bra idé så det var till att lita på handen och då uppskattar jag febern till 37,9. Så det är ju ingen större fara men fortfarande lite irriterande att hon ska ha feber. Dumma tand!

Fast tydligen så kan inte tänder på väg fram ge feber om man ska tro ena sidan. Men med tanke på hur många barn som drabbas av feber när tänder är på gång så kan man tydligen det. Men som jag läste på en intenetsida så är det helt andra orsaker. Jag citerar rätt av:
"Det finns många missuppfattningar runt tändernas frambrott. Det är några som tror att detta ger feber och att tänderna orsakar öroninflammation hos barnet, och att det blir oroligt och inte vill sova, men det stämmer inte.

Just i samband med att den första tanden bryter igenom sker det mycket med barnet. Mamman och pappans föräldraledighet tar slut och det sker många ändringar i vardagen. Tillvänjningsperioden från amning till annan kost sker också vid samma tidpunkt som tänderna bryter fram."     Netdoktor


Tycker just raden där det står att föräldraledigheten tar slut just när första tanden är på gång är väldigt spännande. För antagligen så är Iris tänder helt i ofas med hur det ska vara eller så är jag och Emma hemma för länge. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0